The beauty behind the outside

11.11.15

Binnen vijf seconden heb ik vaak al mijn oordeel over iemand geveld. Het is zelfs zo erg dat ik negen van de tien keer die persoon nog nooit van mijn leven heb gezien, laat staan gesproken. Hoe kan het dat onze hersenen zo snel een mening over iemand vormen? Ik wil helemaal niet zo snel oordelen, maar toch gebeurt het elke keer weer (dit type ik met schaamte).

In onze maatschappij gaat het allemaal om het uiterlijk. Zo dun en mooi mogelijk zijn. We hebben immers niets voor niets die schoonheidsidealen. Daarna wordt er pas gekeken naar iemands innerlijk, naar het karakter en naar de mogelijkheden. Het zou juist precies andersom moeten zijn. Of eigenlijk niet andersom, maar alleen naar het laatste. Je bent wie je bent en aan bijvoorbeeld je te grote neus of aan de vorm van je lichaam kan je helemaal niks veranderen. En dat is niet erg, maar dan moet de maatschappij van vandaag de dag ook zo gaan denken.

Laten we maar eerst beginnen bij onszelf. Je kan niet verwachten dat mensen anders gaan denken, terwijl jijzelf nog steeds met vooroordelen rondloopt zodra je iemand ziet. Wanneer je iemand ontmoet, kijk dan verder dan het uiterlijk. Kijk naar het innerlijk. Sta open voor een goed gesprek en leer iemand echt kennen. Bewonder die persoon gewoon om wie hij of zij werkelijk is.
Leer anders te zien met je ogen. Ik beloof je: de wereld wordt er mooier door.

'If only our eyes saw souls instead of bodies, how very different our ideals of beauty would be.’

0 reacties