Een boterham met hagelslag

8.11.15

Elke dag een boterham met hagelslag kan toch niet goed zijn voor een mens. Tenminste, tot die conclusie ben ik gekomen. Al die chocolade op je boterham is namelijk niet gezond, want het bevat nogal een hoog suikergehalte. Dat is ff slikken, want ik kan me geen tijd heugen dat ik iets anders nam dan een boterham met hagelslag als ontbijt. Tja, ik blijf toch echt een Nederlander. Hoe krijgen we het ook voor elkaar dat ons ‘typisch Nederlands ontbijt’ zo ongezond is als het maar zijn kan. Enfin, wil ik gezonder gaan eten dan moet die boterham met hagelslag verdwijnen. (Ik weet nu al dat dat nooit helemaal gaat lukken, maar ik kan altijd blijven dromen.) 

Wat was dus mijn plan naar een hagelslagvrij ontbijt?
Ik begon met surfen op het internet. Tegenwoordig begint alles met het internet en bij dit project – eigenlijk moet ik nog een leuke naam hebben, dit project klinkt allesbehalve spannend, kunnen we er ook niet omheen. Ik typte ‘healthy breakfast ideas’ in en 1001 recepten komen op je af. Zoek daar nou maar eens iets zinnigs tussen. Is echt geen doen kan ik je vertellen. Elk recept heeft immers zo zijn eigen mankementen. Recept x duurt een uur om te maken en recept y bevat ingrediënten waar ik nog nooit van mijn leven van gehoord heb, laat staan dat ik ze in de supermarkt weet te vinden. Als ik dan na een poosje zoeken toch nog een enigszins haalbaar recept heb weten te vinden, moet ik nog de wilskracht vinden om het recept te gaan maken. Niets is immers beter dan de boterham met hagelslag.

Uiteindelijk breekt de grote dag aan. De hagelslag is aan de kant geschoven (zelfs ver weg in een hoekie verstopt) en ik barst los met mijn creaties. Havermout, yoghurt of melk, vers fruit, noten en nog meer gezonde troep wordt erbij gehaald en mijn dag kan niet meer stuk. Een nieuwe dag geeft nieuwe kansen en vanaf nu worden het alleen nog maar gezonde ontbijtjes!

Zucht.. was het maar zo’n feest.

Weetje wat nu de grap is, dit herhaalt zich nu al voor de honderdste keer. Ik hou dat gezonde gedoe een paar dagen vol, maar voor ik het door heb is die hagelslag weer om de hoek gekropen en dan is voor mij de verleiding echt te groot. Ik blijf toch echt een Nederlander die intens geniet van hagelslag.

Toch blijf ik het proberen en de volgende keer gaat het me echt lukken.

Nee echt ;)

0 reacties